سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف

?? نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف زمانی به کار می‌رود که بافت‌های غده تیروئید مشکوک به سرطانی بودن باشند. اگر آزمایش‌های دیگر نشان ندهند که بافت‌ها  خوش‌خیم یا بدخیم هستند، انجام این نوع نمونه برداری آخرین راهکار برای تشخیص و ارزیابی ندول‌ها خواهد بود. برای انجام نمونه برداری آسپیراسیون با سوزن ظریف به مرکز سونوگرافی رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

در نمونه برداری آسپیراسیون مقدار کمی از بافت ناحیه مشکوک تیروئید گرفته می‌شود و سلول‌ها جهت بررسی سرطانی بودن یا نبودن مورد بررسی قرار می‌گیرد. پزشک از طریق گسترش آن بر روی لام و ارسال نمونه به آزمایشگاه بررسی می‌کند که آیا برای جلوگیری از پیشرفت بیماری نیاز به برداشتن بخشی از تیروئید خواهد بود یا خیر.

?? نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف چیست؟

در نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف که برداشت نمونه از بافت‌ها به شکل کم‌تهاجم انجام می‌شود، پزشک برای بررسی غده تیروئید از یک سوزن و نیدل باریک استفاده می‌کند. به علت عدم درد، در این نوع بیوپسی نیازی به بیهوشی بیمار نیست. شاید پزشک رادیولوژیست از بی‌حسی موضعی برای کاهش درد بیمار استفاده کند.

در نمونه برداری آسپیراسیون با سوزن ظریف پزشک از طریق سونوگرافی، ناحیه‌ای که برای بیوپسی نیاز است را تعیین می‌کند. سپس از یک سوزن نازک از بافت‌های مشکوک نمونه برداری می‌کند. هنگام fna ممکن است کمی سوزن را احساس کنید و لازم باشد پزشک چند مرتبه از غده تیروئید نمونه گیری کند.

بخش مهمی که پزشک رادیولوژیست معمولاً از آن نمونه گیری می‌کند، غده لنفاوی است که نزدیک غده تیروئید قرار گرفته است. با توجه به اینکه نمونه‌گیری از این ناحیه بسیار حساس است و ممکن است به سایر بافت‌ها آسیب برساند، انجام بیوپسی آسپیراسیون بهترین گزینه است. این روش حدود نیم ساعت زمان می‌برد و قبل و بعد از آن آشامیدن و خوردن هیچ مانعی ندارد. با این وجود پس از انجام این آزمایش در مورد مراقبت‌های پس از بیوپسی از پزشک خود مشورت بگیرید. 

 

نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف چیست؟ ن

 

?? نحوه نمونه برداری آسپیراسیون با سوزن ظریف  

آسپیراسیون عمل سرپایی است که در مطب پزشک انجام می‌شود. پزشک برای این کار ممکن است از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده نکند، اما سوزن به حدی برای نمونه برداری نازک است که بیهوشی می‌تواند بیشتر از خود نمونه گیری به غده تیروئید صدمه وارد کند. از ابتدا تا انتهای انجام این روش باید دراز بکشید.

در صورت استفاده از سونوگرافی اولتراسوند ممکن است فشار کمی در ناحیه سونوگرافی و وارد کردن سوزن احساس کنید. زمانی که سوزن در محل مناسب وارد لنفاوی می‌شود، پزشک از سرنگ برای بیرون آوردن مقدار کمی از بافت مایعات داخل ندول‌ها استفاده می‌کند. این کار ممکن است چندین بار تکرار شود تا نتایج دقیقی از بیوپسی به دست آید.

بیشتر بخوانید: جواب نمونه برداری تیروئید چقدر طول میکشد؟

پس از انجام نمونه برداری، ناحیه مورد نظر با یک پانسمان استریل بانداژ می‌شود. کل فرایند بیوپسی 15 دقیقه طول می‌کشد. در صورت استفاده از سونوگرافی ممکن است این زمان به 30 دقیقه برسد.

اگر پزشک شما نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف را تجویز کرده است، برای اطمینان خاطر از نتایج به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی به عنوان بهترین مرجع برای این آزمایش حساس مراجعه کنید. برای دریافت نوبت می‌توانید از طریق سامانه نوبت آنلاین خود را رزرو کنید.

 

نحوه نمونه برداری آسپیراسیون با سوزن ظریف | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی 

 

?? چه زمانی نمونه برداری آسپیراسیون ضرورت دارد؟

نمونه برداری از تیروئید معمولاً به دو روش بیوپسی سوزن مرکزی و آسپیراسیون با سوزن ظریف انجام می‌شود. در برخی موارد هم پزشک برای تصویربرداری دقیق‌تر از سونوگرافی اولتراسوند استفاده می‌کنند تا راحت‌تر محل نمونه برداری را تعیین کنند.

زمانی که بافت‌های تیروئید زیاد خطرناک نیستند، انجام نمونه برداری از طریق سوزن مرکزی اکتفا می‌کند، اما در صورت نمونه برداری‌های متعدد و دریافت نتایج نامشخص و مشکوک، حتماً باید از روش آسپیراسیون استفاده کرد.

در واقع نمونه برداری آسپیراسیون با سوزن ظریف زمانی کاربرد دارد که تیروئید مشکوک به سرطانی بودن است و باید نتایج دقیق‌تری در اختیار پزشک قرار بگیرد.

?? مزایای نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف

نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف مزیت‌های زیادی نسبت به روش‌های دیگر fna دارد. مهم‌ترین مزیت این روش ارائه نتایج دقیق نسبت به سونوگرافی و بیوپسی از طریق سوزن مرکزی است. به‌علاوه اگر نتایج مشکوک به سرطانی بودن باشند یا بافت‌های تیروئید بیش از حد بزرگ شده باشد، می‌توان برای درمان فوری اقدام کرد.

میزان درد در بیوپسی آسپیراسیون بسیار کم است، چرا که سوزن بسیار نازکی وارد غده لنفاوی می‌شود و نیازی به بیهوشی و حتی بی‌حسی موضعی نیست.

 

مزایای نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف 

 

مدت زمان ارائه نتایج آسپیراسیون

نتایج نمونه برداری تیروئید با سوزن ظریف نسبت به دیگر روش‌های fna تیروئید در زمان کوتاه‌تری آماده می‌شود. با توجه به اینکه در این آزمایش نتایج دقیق‌تر هستند و پیچیده‌ترین نمونه‌ها به شکل دقیق بررسی می‌شوند، از این رو نتایج آن در ظرف 48 الی 72 ساعت تهیه خواهد شد.

اگر قصد انجام نمونه برداری تیرویید آسپیراسیون را دارید، می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران مراجعه نمایید.

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف یکی از روش‌های fna تیروئید است که نتایج دقیقی از بافت‌های مشکوک به سرطان ارائه می‌کند. در این روش میزان درد به شدت کاهش می‌یابد و نیازی به بی‌حسی موضعی و بیهوشی کامل نیست. به دلیل سطح دقت بالای نتیجه این روش، جواب این آزمایش در کوتاه‌ترین زمان و در عرض 48 الی 72 ساعت در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد.

همچنین پس از دریافت نتایج و تفسیر بیوپسی پزشک می‌تواند راهکارهای درمانی لازم را به بیمار ارائه کند. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی این تست حساس تحت نظر کادر پزشکی مجرب و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و می‌توانید با اطمینان خاطر و با کم‌ترین عارضه‌ این نمونه برداری را انجام دهید.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

 

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و نمونه برداری از ندول تیروئید با سوزن ظریف